Ortodontik Tedavi İçin Yaş Önemli Mi?

Bu sorunun cevabı değişkendir ancak şunu unutmamak gerekir her yaşta yapılabilecek tedaviler mevcuttur önemli olan doğru ve gerçekçi planlamadır.
İdealde biz ortodontistler hastayı daimi dişlerinin sürmeye başladığı 7 yaşları civarı görmek istiyoruz. Çünkü bu yaşlarda problemin ciddiyeti ve hastanın gelişimiyle ilgili fikir sahibi olabiliyoruz.
Özellikle iskelet yapısında ideal dediğim ilişkiye göre olan sapmalar yani alt çenenin ya da üst çenenin çok önde ya da geride olması durumları bizim küçük yaşlarda daha etkili sonuçlar alabildiğimiz kapanış bozukluklarıdır. Bu müdehaleler için 10 yaşvbile bazen geç olabiliyor.
Geç kalma durumlarda bana başvuran hastalar çok üzülürler ve ben onları şöyle rahatlatırım. “Üzülmeyin çünkü bazen küçük yaşta gerekli her tedaviyi yapsak bile hastanın büyüme yönü ve miktarı yine de ileri bir cerrahiyi gerektirmektedir. Alt çenesi küçük olan bir çocuğu ele alalım bu çocuğa biz küçük yaşta çenenin büyümesi için fonksiyonel tedavi yapsak bile büyüme her zaman sınırlı olacaktır ve yine çenesi biraz küçük kalacaktır ve büyüdüğünde çenesinden rahatsız olup kendisi ameliyat olmayı isteyebilir. Hiç tedavi yapılmadığını düşünelim zaten 18 yaşından sonra yine ameliyat gerekecektir.”
Yani bazen her yol aynı yere çıkabiliyor. Tabii bu benim geç kalmış hastaları teselli için söylediğim doğruluk payı da yüksek bir cümle ancak yine de asla geç yaşa kalmamız önemli değil sonucu çıkarılmamalı çünkü bazı iskeletsel bozukluklarda küçük yaşlarda müdehale ileride ameliyat gereksinimini tamamen ortadan kaldırabilmektedir.
Küçük yaşta tedaviyi sadece iskeletsel bozukluğu olanlar için değil bazı küçük diş hareketleriyle ileride daha kapsamlı ortodontik tedaviye ihtiyacı da azaltır gözüyle görmek lazım.
İskeletsel bir bozukluk olmadığında ideal tedavi yaşı 10-12 dir. Yaş ilerledikçe hem diş hareketleri yavaşlamakta hem de tedavi süreci uzamaktadır. Yetişkin hastalarda gördüğümüz kök erimeleri, kemik kaybı gibi riskler bu yaş gruplarında çok daha düşüktür.
Ağaç yaşken eğilir diyoruz ve çok da geç kalmadan ortodontik muayenenizi yaptırmanızı öneriyoruz. Ağaç büyüdükten sonra eğemesek de hala şartların izin verdiği ölçüde şekil verebileceğimiz de unutmayalım canım hastalarım.


